Els encapçalaments ajuden als usuaris i als motors de cerca a llegir i entendre el text. També defineixen quines parts del contingut són importants i mostren com estan interconnectades.
Per què has d’utilitzar els encapçalaments?
Utilitza els encapçalaments per mostrar l’estructura del text
Els encapçalaments són indicadors que guien el lector al llarg d’un article. Com que les persones solem llegir-los atentament, han d’indicar de què tracta una secció o un paràgraf, o la gent no sabrà què esperar. A més, els títols poden ajudar-nos a recuperar el fil si ens perdem.
En el cas d’una pàgina web, és una bona pràctica assegurar-te que els encapçalaments siguin informatius per a l’usuari. Tingues en compte que l’encapçalament dels títols s’ha de centrar en el contingut, i el propòsit principal hauria de ser fer el text més fàcil de llegir i d’entendre.
Utilitza els encapçalaments per millorar l’accessibilitat
L’estructura dels títols és important també per a l’accessibilitat, especialment per a persones amb problemes de lectura des d’una pantalla. Com que els encapçalaments són en HTML, un lector de pantalla pot comprendre l’estructura de l’article i llegir-los en veu alta.
Llegint o escoltant els encapçalaments d’un article, les persones amb deficiències visuals poden decidir si el volen llegir o no. Els lectors de pantalla també ofereixen dreceres per saltar d’un títol a l’altre, de manera que també s’utilitzen per a la navegació.
No oblidis que, generalment, el que és bo per a l’accessibilitat també ho és per al SEO.
Utilitza els encapçalaments per millorar el SEO
En general, s’està d’acord en el fet que la manera com utilitzis els encapçalaments no afectarà específicament el SEO; els canvis que hi puguis fer probablement no ajudaran a millorar el rendiment d’aquella pàgina. Però sí que hi ha beneficis indirectes. L’ús d’encapçalaments comporta la creació de textos de qualitat i de fàcil lectura. Un bon text és millor per als usuaris i és millor per al teu SEO.
Els encapçalaments també et donen una bona oportunitat per utilitzar la paraula clau (o els seus sinònims) de manera destacada, per tal de deixar ben clar de què tracta la pàgina. Però és important no fer-ho en excés. No hauria de percebre’s antinatural ni estrany, i, si és el cas, probablement sigui perquè estàs optimitzant excessivament l’encapçalament.
Per tant, quan optimitzis els encapçalaments per al SEO, sempre ho has de fer posant l’usuari per davant. Utilitza’ls per dotar d’estructura el contingut, i per descriure en què consisteix cada secció. Si els encapçalaments permeten als usuaris saber de què tracta la pàgina, també ajudaran Google a entendre-la.
Com utilitzar els encapçalaments
Les regles dels encapçalaments i el SEO
Comencem per l’H1: només pots haver-n’hi un a cada pàgina. Generalment, es correspon amb el títol; si la pàgina és un producte, hauria de ser el nom del producte; si fos de categories, hauria de ser el nom de la categoria.
Generalment, els encapçalaments H2 i H3 s’utilitzen com a subtítols per a seccions diferents, i fins i tot es podria utilitzar l’H4 per a subseccions. Normalment, el contingut d’una pàgina web no és prou extens o profund per haver d’utilitzar les etiquetes H4 i les inferiors.
Per sort, les eines que fan auditories SEO, com per exemple SE Ranking, ens marcaran com a error o com a avís la falta d’H1 a una pàgina, o bé l’ús incorrecte dels encapçalaments.
Imatge creada per Freepik i descarregada des de Freepik