Subdominis i SEO

·

Un lloc web és una mica com un iceberg. Realment, els usuaris només en veuen una petita part, la més visible: la pàgina d’inici, el blog, les pàgines de productes, etc. Però hi ha una part oculta, molt més gran: la xarxa de metadades, els mapes web en XML, o l’etiquetatge de dades estructurades, o la mateixa arquitectura del web. En aquest punt és on entrarien els subdominis i la seva relació amb el SEO.

Què és un subdomini?

Sembla que hi ha certa confusió entre el domini principal i el subdomini.

Diu Google que el domini principal, també conegut com a domini primari o domini arrel, ´es, bàsicament, el nom del lloc web: Tot-seo.cat.

Però ja que hi som, aprofundim una miqueta més.

Fa molt, molt de temps, quan internet no existia però si el seu embrió, l’ARPANET, els noms de domini no existien: si volies visitar una “pàgina web”, havies d’indicar la seva adreça IP. Per exemple, si volies veure Facebook, havies d’escriure 69.171.234.21.

Però el 1983, Paul Mockapetris va inventar el concepte DNS (Domain Name System, o Sistema de noms de domini) que encara estem avui en dia.

La idea principal de DNS rau en la seva estructura jeràrquica similar a l’arbre: del domini principal als subdominis.

Els diferents nivells dels dominis

El domini principal s’anomena Domini de Nivell Superior (TLD, Top-Level Domain), i seria el que normalment en diem “domini” a seques: .cat. El nom del lloc web és el domini de segon nivell (SLD, Second-Level Domain): Tot-seo. Al seu torn, un subdomini és un domini de tercer nivell.

Així, doncs, un subdomini és una divisió d’un lloc web, generalment a causa de tenir una identitat, contingut o funcionalitat pròpia i única.

Un subdomini podria ser:

  • correu.tot-seo.cat, que seria el subdomini per on s’accediria al correu electrònic
  • ftp.tot-seo.cat, que seria la connexió FTP
  • blog.tot-seo.cat, en el cas que necessités un blog i tot-seo.cat fos la pàgina de màrqueting d’una agència dedicada al seo, per exemple.

I el famós www? Doncs el famós www també és un subdomini, que, si el web té una estructura correcta, reencamina al domini principal. Per exemple, si escriviu www.tot-seo.cat veureu que sou redirigits a tot-seo.cat. També es podria fer al revés, que tot-seo.cat reencaminés a www.tot-seo.cat. El motiu que escollís la primera opció és que el web principal és aquest i no necessito cap altre subdomini.

Quan té sentit utilitzar un subdomini?

Com ja s’ha dit anteriorment, per separar continguts que no tenen molta relació entre ells. Es podria crear un subdomini per al suport tècnic d’un servei online. O bé si l’empresa té un apartat dedicat a inversors amb molta informació i no es vol barrejar amb la pàgina de màrketing.

Els subdominis també són força utilitzats quan una empresa opera en diferents mercats internacionals i vol configurar webs diferents per països diferents. Si els clients alemanys es veuen obligats a navegar pel mateix lloc web que els clients d’Amèrica del Nord, i a més en anglès, l’experiència d’usuari i de marca es veurà perjudicada. Un subdomini estalvia el problema d’haver de comprar un domini nou per a cada país.

D’igual manera, els subdominis són útils quan realment es vol crear una experiència de marca diferent per als usuaris. Per exemple, quan les empreses disposen de productes i serveis diferents tant per al públic com per al consumidor, com poden ser llocs de comerç electrònic diferents per a públics B2C com B2B.

Un altre ús clàssic dels subdominis és per a llocs webs que volen diferenciar la versió mòbil de la versió d’escriptori. Quantes vegades heu vist que l’adreça de pàgina comença amb m.? La creació d’un subdomini independent permet a les empreses proporcionar una interfície d’usuari intuïtiva tant per als visitants d’escriptori com per a llocs mòbils.

Quines són les implicacions dels subdominis i SEO?

Els subdominis van bé pel que fa a l’arquitectura i l’estructura de la informació, estaràs pensant, i potser t’estàs preguntant, però què té a veure un subdomini amb SEO i rànquings orgànics? M’agrada que em facis aquesta pregunta.

En primer lloc, una bona organització de la informació és bàsica. Els motors de cerca no podran rastrejar correctament un lloc web amb una navegació confusa i una mala estructura. Però això no només afecta les aranyes dels motors de cerca, també penalitza l’experiència d’usuari, i segurament farà que els visitants abandoni la pàgina sense haver trobat el que buscaven. Utilitzant subdominis per agilitzar la jerarquia d’un lloc web, s’ajuda els usuaris a trobar la informació que cerquen de manera més eficient i es millora el rendiment SEO del web.

S’ha parlat molt sobre el potencial impacte negatiu que poden tenir els subdominis sobre el rendiment de SEO, concretament que els motors de cerca els penalitzen o tenen problemes per analitzar entre dominis i subdominis principals.

Es diu, perquè això és difícil de demostrat, que els algorismes de Google tracten els subdominis com a llocs separats del domini principal i els classifiquen de manera individual. Per tant, són com petites illes pel que fa a SEO que no aportarien cap valor extra al domini principal si fossin carpetes en lloc de subdirectoris.

S’han d’utilitzar els subdominis?

Doncs no és una pregunta de resposta directa.

Com gairebé tot el que està relacionat amb el posicionament SEO i els factors de classificació de Google, s’ha d’analitzar cas per cas. No hi ha cap resposta universal sobre l’ús de subdominis perquè, en molts casos, els beneficis d’utilitzar-los superaran qualsevol possible pèrdua de SEO, sigui real o percebuda.

En altres casos, els subdominis no proporcionaran cap valor tangible real als subdirectoris que pengen del domini principal, per tant no té cap sentit fer canvis importants en l’estructura del lloc.

Ara bé, hi ha molts casos en què quan el contingut (com un blog) s’ha traslladat d’un subdomini a una subcarpeta, s’ha produït un augment molt important del trànsit orgànic i de les classificacions.

Aquest canvi de subdomini a carpeta és més difícil de fer, o potser fins i tot impossible, depenent de la finalitat del subdomini, però és un factor que cal considerar abans de crear un subdomini.

Imatge creada per Freepik i descarregada des de Freepik

Feu un comentari