L’optimització de motors de cerca (SEO) pot ser complexa, però en aquest article ho simplificaré desglossant els elements clau en quatre categories principals: els quatre pilars d’una estratègia SEO efectiva.
El SEO pot ser complicat, en molts casos, massa complicat. Quantes variables de classificació s’avaluen durant la generació dels resultats d’una cerca orgànics? Deu? Vint? Trenta? Dos-cents?
Una cerca ràpida de “variables de classificació SEO” et respondrà aquestes preguntes, i també d’altres. Hi ha molta informació. Però la realitat és que, encara que hi ha probablement centenars de variables que es tenen en compte a l’hora de determinar la posició final dels resultats, la majoria de respostes són suposicions. I, certament, no tots els factors de classificació són rellevants per a tots els negocis.
És evident que és fàcil perdre’s explorant un algorisme a cegues. Hi ha massa informació i la cerca pot acabar en una roda de hàmster, donant tombs i tombs i sense aconseguir res.
En aquest article, intentaré simplificar les coses i esbossar les quatre àrees principals en les quals has de centrar la teva estratègia SEO. Realment, quan es tracta, el SEO és realment senzill en l’àmbit estratègic.
Quins són els quatre pilars d’una estratègia SEO?
Les quatre àrees clau del SEO que s’han de considerar són:
- SEO tècnic: fins a quin punt el contingut es pot rastrejar i indexar.
- SEO on-site: l’optimització del contingut i de l’HTML de la pàgina.
- El contingut: ha de respondre de la millor manera les preguntes dels visitants.
- SEO off-site: incrementar l’autoritat per tal que Google et col·loqui al capdamunt.
Per descomptat, aquestes quatre àrees tenen certa complexitat i es poden superposar, però comprendre els teus punts forts i febles respecte d’ells és clau per poder centrar els esforços.
1. SEO tècnic
El SEO tècnic pot semblar una mica desconcertant, però, bàsicament, del que es tracta és d’assegurar-te que un motor de cerca pugui llegir el contingut i explorar el teu lloc web. Gran part d’aquesta tasca la farà el mateix sistema de gestió de continguts que utilitzis, i eines com Screaming Frog o Deep Crawl serveixen per explorar el teu lloc web i detectar els problemes tècnics que puguis tenir-hi.
Els principals punts a considerar són:
- Rastreig (crawl): pot explorar el teu lloc els motors de cerca?
- Indexació: saps quines pàgines han d’indexar i retornar els motors de cerca?
- Mòbil: el teu web s’adapta correctament a dispositius mòbils?
- Velocitat: un temps de càrrega de pàgines ràpid és un factor clau per tenir els visitants contents.
- Tecnologia: utilitzes tecnologia search engine-friendly al teu web?
- Jerarquia: com estructures el contingut al teu web?
Si utilitzes WordPress per al web, el SEO tècnic l’hauries de tenir resolt de forma bastant ràpida i senzilla. En canvi, si tens un web gran i personalitzat amb milions de pàgines, el SEO tècnic esdevé molt més important.
Bona part del que es considera “SEO tècnic” aquí forma part del disseny i desenvolupament del propi web. La gràcia recau en el fet que el desenvolupador tingui clara la relació entre el desenvolupament del web i el SEO, i l’obligatorietat que el web estigui optimitzat per a mòbils i es carregui ràpidament.
2. Optimització SEO on-site
El web l’has d’optimitzar globalment però també a nivell de pàgina. En aquest punt hi ha certa coincidència amb algun apartat del SEO tècnic, però és molt important disposar d’una jerarquia de contingut ben estructurada.
Si suposem que disposes d’ella, l’optimització on-site és relativament senzilla. Les principals àrees a treballar en aquesta fase són:
- Recerca de paraules clau: saber quines paraules cerca el teu públic objectiu.
- URL descriptius: assegura’t que cada URL és simple i descriptiu de la seva pàgina.
- Títols de pàgines: utilitza paraules clau de forma natural dins del títol de la pàgina.
- Meta descripcions: crea les meta descripcions com si fossin anuncis per generar clics.
- Optimització del contingut: introdueix de forma natural paraules clau i variacions d’elles al text de la pàgina.
- Bona experiència d’usuari (UX): assegura’t que el web ofereix és fàcil i intuïtiu d’utilitzar i de navegar-hi.
- Crides a l’acció potents: facilitat a l’usuari saber què ha de fer a continuació.
- Marcatge estructurat de dades: aquestes etiquetes t’ajudaran que el SERP sigui més efectiu en l’obtenció de clics.
Quan optimitzis el web, fes-ho pensant amb els teus clients. Si tens un negoci local, el SEO local és més important i la teva adreça i ubicació són punts d’optimització crucials.
Amb un SEO tècnic robust, l’optimització de les pàgines és senzilla. Utilitza eines com SE Ranking, de la que ja s’ha escrit en aquest blog, per rastrejar i identificar els punts febles i treballar de manera metòdica a través de les pàgines del lloc web.
3. El Contingut
El contingut és el rei. Per això ho he posat en majúscula. I és un dels quatre pilars d’una estratègia SEO efectiva. El web és només un embolcall per al contingut. El contingut ha d’explicar al visitant què fas, on ho fas, per a qui ho has fet i per què algú hauria de confiar en els teus serveis. I, idealment, el teu contingut també hauria d’ajudar als teus futurs clients a assolir els seus objectius.
- El servei o producte: què fas i on ho fas?
- La confiança: per què un client potencial hauria de confiar amb els teus serveis.
- El màrqueting: contingut que t’ajudarà a posicionar-te com un expert, i situarà el teu negoci per davant dels consultats anteriorment pel client.
És realment important adonar-nos que el SEO s’ha de tenir en compte en tot aquest tipus de contingut, encara que normalment només s’hi tingui per a continguts de tipus de servei. És força habitual oblidar-se del SEO quan es tracta de contingut de confiança, com per exemple ressenyes, testimonis i casos d’èxit.
Una estratègia sòlida de màrqueting de contingut i SEO és també la forma més escalable de promoure el teu negoci a un públic ampli. En general, això té el millor ROI, ja que no hi ha cap cost per clic, de manera que estàs escalant el màrqueting sense reduir els costos directament. Aquest tipus d’estratègia de SEO no és adequada per a tots els negocis, però quan s’adapta bé, és gairebé immillorable.
Els punts clau són:
- Optimitza tot el contingut durant tot el viatge del client (customer journey).
- Determina si el màrqueting de continguts s’ajustà bé a la cerca orgànica.
Assegura’t que tot el contingut estigui optimitzat i, si realitzes màrqueting de contingut, assegura’t que és una bona acció per a la teva estratègia de màrqueting.
4. Generar autoritat off-site
Per acabar, tota l’estratègia SEO acaba derivant, tard o d’hora, cap a la creació d’autoritat, que, en gran part, implica la creació d’enllaços. Els enllaços són encara un component clau per desenvolupar una classificació orgànica forta; tot i això, els enllaços poden ser la part més difícil de l’estratègia SEO.
És important establir una filosofia sobre la creació d’enllaços. Pensar que “més, més i més” és millor, és equivocar-se. Millor centrar-se en la qualitat que en la quantitat. Només ens interessen enllaços provinents de fonts rellevants. I si vols que t’enllacin, crea contingut que valgui la pena ser enllaçat.
Aquest tipus d’enllaç natural ha de ser l’eix vertebrador dels teus esforços en la creació d’enllaços. Això pot voler dir que hauràs de revisar el contingut del teu web i crear, per començar, alguna cosa de valor; però si l’encertes, ja tindràs la meitat del camí recorregut.
Punts a destacar:
- Assegura’t que estàs creant el tipus d’enllaç real que té sentit al món real.
- Assegura’t que el contingut sigui mereixedor de ser classificat i de ser enllaçat.
Espero que aquesta publicació t’ajudi a reduir el soroll, a millorar la classificació del teu web i a generar més negoci a partir de la cerca orgànica!
Imatge creada per macrovector i descarregada des de Freepik