Seguim amb la segona part de la Guia SEO per a principiants, explicant SEO on-page, off-page, i fent una mini introducció a eines d’analítica web, com SE Ranking o Mangools. Si estàs interessat en el SEO tècnic, pots llegir la primera part d’aquesta guia Què és el SEO.
- 5. SEO a la pàgina (on-page)
- SEO fora de pàgina (off-page)
- 7. Mesura i seguiment del SEO
- Conclusió
5. SEO a la pàgina (on-page)
A continuació s’explicarà com optimitzar cada pàgina d’un lloc web, de forma que s’ofereixi una experiència d’usuari positiva als visitants i s’ajudi els motors de cerca a entendre el contingut de la pàgina. S’abordaran tres àrees:
- Paraules clau
- Contingut
- Imatges
5.1 Optimització de paraules clau
A la primera part d’aquesta entrada s’ha parlat sobre la investigació de paraules clau. Quan es crea el contingut, s’han de tenir en compte els llocs estratègics on s’ha d’incloure la paraula clau atacada:
- URL
- Títol de la pàgina
- Meta descripció
- Títol principal (H1)
- Paràgraf d’obertura de la pàgina (primeres 150 paraules)
- Subtítols de la pàgina (H2 / H3, etc.)
Aquí tens un bon exemple d’ús de “CSS Hero” com a paraula clau principal:
Els primers tres punts anteriors (URL, títol de la pàgina i meta descripció) s’anomenen camps d’etiqueta meta, i apareixen als resultats de la cerca:
URL
Podem veure com s’utilitza la paraula clau al començament de l’slug després del nom de domini: https://bloggingwizard.com/css-hero-review-and-tutorial/
Títol de la pàgina
La paraula clau també apareix al començament del títol de la pàgina:
CSS Hero Review: Edit Your WordPress Theme’s CSS Without …
Els … finals apareixen perquè el títol és massa llarg per al SERP (pàgina de resultats) de Google i és la forma que té de tallar-los.
Meta descripció
A la meta descripció també apareix la paraula clau, tot i que aquesta vegada cap a la part final:
“Want to edit your WordPress theme’s CSS without learning how to code? Well, you can. Learn how in our CSS Hero review and tutorial…”
Els tres llocs següents (encapçalament, paràgraf d’obertura i subtítols), apareixen a la pàgina web, com podem veure a la primera imatge de les dues anteriors.
Títol principal (H1)
Per a l’encapçalament principal, l’autor reordena les paraules i situa la paraula clau al final:
Edit Your WordPress Theme’s CSS Without Learning How To Code Using CSS Hero
Paràgraf d’obertura (les primeres 100 paraules)
A la línia final de la seva introducció, l’autor fa referència a la paraula clau:
“… CSS Hero is a WordPress plugin that solves both those pain points.“
Subtítols de la pàgina (H2 / H3, etc.)
Hi ha diversos subtítols al llarg de la pàgina que contenen la paraula clau atacada:
How CSS Hero works (at a high level)
How to use CSS Hero to customize your WordPress theme
Going more advanced with the CSS Hero interface
Three specific things you’ll like about CSS Hero
Quan escriguis el contingut de forma natural, t’adonaràs que la paraula clau s’adapta a tots aquests llocs sense ni fixar-t’hi.
5.2 Optimització del contingut
Per augmentar les possibilitats d’obtenir una millor posició als resultats de cerca, s’ha de generar el millor contingut possible per a cada tema tractat. En aquesta Guia SEO per a principiants ho expliquem a continuació.
5.2.1 Tipus de contingut
Els usuaris se senten molt atrets per llistes i gràfics basats en dades.
Un estudi de BuzzSumo el 2014, publicat per OkDork, va demostrar que infografies i llistes es van compartir molt més que altres tipus de contingut:
Però les coses canvien …
Un altre estudi de Buzzsumo d’un milió d’articles publicats el 2017 demostra que alguns tipus de contingut funcionen molt millor que d’altres:
Els grans guanyadors són llocs que han aconseguit una bona reputació gràcies a contingut original i influent. La majoria del contingut no rep enllaços, però el contingut de referència continua guanyant enllaços i sent compartit, amb el pas del temps.
En resum, perquè el contingut tingui èxit:
- Analitza el teu contingut – utilitza enquestes.
- Inclou casos d’estudi amb exemples de la vida real.
- Feu-lo perenne perquè sigui rellevant.
5.2.2 – Longitud del contingut
Diversos estudis han conclòs que el contingut més llarg posiciona millor:
Es comparteix més a les xarxes socials:
Otbé millor classificació als resultats de cerca:
Una cosa a destacar és que la llargària del contingut varia en diferents indústries i nínxols. Per exemple, la publicació mitjana dels blogs de la “Indústria manufacturera” és de 1700 – 1900 paraules en comparació amb el nínxol “Casa i jardí”, que conté entre 1.100 i 1.200 paraules.
Per tant, quina llargària ha de tenir el teu contingut? Doncs bé, la resposta ràpida és que ha de tenir l’extensió que necessiti.
Nota: és fonamental considerar que la correlació no sempre és igual a la causalitat. El contingut llarg es classificarà millor, normalment quan el terme de cerca requereixi un llarg contingut per respondre a la consulta. Tot i això, hi ha un munt de consultes que posicionen el contingut curt perquè satisfan la necessitat de la persona que fa la cerca.
5.2.3 Qualitat del contingut
L’objectiu principal és crear un contingut atractiu. Un estudi sobre dos dels algorismes de Google, Hummingbird i RankBrain, va revelar el tipus de contingut que prefereix:
Hummingbird: vol un contingut profund, entenedor i expert:
Les nostres dades demostren de manera concloent que el contingut que millor es posiciona no necessita rebre una gran quantitat d’enllaços, ni tan sols una densitat de paraules clau específica. El que comparteix el contingut més ben posicionat és que és profund, entenedor i expert.
RankBrain: vol contingut fàcil de llegir, útil i entenedor:
5.2.4 Disposició del contingut
La majoria de lectors escanegen les pàgines web, per tant, han de ser fàcils de digerir.
Una forma d’estructurar el contingut i obtenir una web fàcilment digerible podria ser la següent:
1) Crea un títol atractiu
Assegura’t que el contingut inclogui el que promets al títol. En aquesta guia hi trobaràs uns quants consells.
2) Comença amb una breu introducció
Entén i explica què poden aconseguir els teus lectors en cada punt del contingut del teu lloc.
3) Utilitza subtítols
Els subtítols ajuden a orientar-se. Són com a senyals que dirigeixen els lectors a una ruta clara. Les etiquetes de títols (H1, H2, H3, etc.) proporcionen una jerarquia que ajuda els lectors i Google a entendre l’estructura del contingut.
4) Escriu paràgrafs breus
Ningú vol veure un bloc immens de text: és aclaparador. Ajuda els visitants a rastrejar el teu contingut amb paràgrafs de dos o tres frases.
5) Utilitza punts d’enumeració
Ressalta els punts clau amb punts d’enumeració (ordenats o no ordenats) perquè els lectors rebin el teu missatge.
6) Afegeix visuals
Utilitza imatges, vídeos, captures de pantalla i diagrames rellevants. Un estudi del Grup Nielsen diu:
Els usuaris presten atenció a les imatges que contenen informació rellevant per a la tasca que es realitza. I ignoren imatges purament decoratives que no afegeixen contingut important a la pàgina.
5.3 Optimització d’imatges
El següent punt en aquesta Guia SEO per a principiants és explicar com s’optimitzen les imatges en només tres passos.
Recomanem aquest article a qui vulgui aprofundir en l’optimització d’imatges.
Pas 1: redimensionar la imatge
Les imatges han de tenir la mida adequada per a la pàgina web. Massa sovint, s’utilitza una foto d’una càmera o una foto d’una biblioteca d’imatges que encara té les dimensions originals.
La majoria d’imatges d’una publicació d’un blog només han de tenir una amplada màxima de 800px.
Pas 2: redueix la mida del fitxer
El canvi de mida d’una foto o d’una imatge a les dimensions correctes redueix automàticament la mida del seu fitxer.
Però es pot disminuir encara més la mida del fitxer utilitzant eines com TinyPNG o Kraken. Aquests programes poden reduir fins a un 65% les mides dels fitxers i ajuden a que la pàgina es carregui i funcioni més ràpidament.
Pas 3: afegir un text Alt
Sempre s’ha d’afegir una descripció significativa a l’Alt Text de les imatges.
El text Alt permet que els lectors amb deficiències visuals entenguin a què es refereix la imatge i, a més, ajuden els motors de cerca a indexar-les.
SEO fora de pàgina (off-page)
Tractem ara, en aquesta Guia SEO per a principiants, les tàctiques que es poden utilitzar fora del lloc web i que tindran un impacte positiu en els resultats de cerca.
Augmentaràs la teva marca i la teva reputació a mesura que més persones coneguin, els hi agradi i confiïn en el teu lloc web. Com a resultat, el nombre d’enllaços que apuntaran al teu web anirà augmentat.
Nota: La millor manera d’abordar el SEO fora de pàgina és amb la idea de “creació de marca”, més que la de “link building”. Les marques guanyen més enllaços de forma natural. Algunes d’aquestes tàctiques no tenen un impacte directe al posicionament, però augmentaran l’abast en general, cosa que permetrà guanyar enllaços de manera natural. A més, poden generar altres oportunitats que afectin directament la classificació. Aprofita totes les oportunitats per posar el teu contingut davant de més persones.
6.1 Autors convidats
Convidar autors en diferents suports és una forma potent de promoure el teu contingut i crear la teva marca.
6.1.1 Guest blogging
El guest blogging segueix sent una de les maneres més eficaces de promoure un blog i de crear enllaços entrants.
Però cal abordar-ho de manera correcta. I això vol dir escriure el teu millor contingut en llocs rellevants i respectats del teu nínxol que tinguin un gran nombre de seguidors.
Assegura’t d’incloure a la teva biografia un enllaç al teu web on els visitants puguin descarregar-se contingut exclusiu obtenir més informació sobre els teus serveis:
Si pots, inclou també un enllaç a contingut rellevant del teu lloc. Amb una mica de sort, obtindràs un flux constant de trànsit cap al teu lloc web juntament amb nous subscriptors.
6.1.2 – Guest podcasting
És l’equivalent del punt anterior, però en lloc de participar en un blog, participar en un podcast. És una manera diferent de promoure el contingut a un altre públic.
I, en molts casos, acabaràs amb un enllaç al teu lloc web.
6.1.3 Guest broadcasting
En aquest cas, es tracta de fer una entrevista de vídeo en directe o enregistrada. Cada vegada són més els venedors en línia que utilitzen les emissions de vídeo per arribar a la seva audiència, de manera que sí, prova de posar-te davant la càmera.
6.2 – Construir relacions
Construir relacions amb persones del teu nínxol o indústria són claus per al teu èxit en línia, especialment amb SEO. Però, com qualsevol relació d’èxit, has d’estar preparat per donar i rebre. A la Guia SEO per a principiants t’ho expliquem fàcilment:
6.2.1 Divulgació de blogs
La divulgació de blogs consisteix a contactar amb altres bloguers i demanar-los-hi que promocionin una publicació que has escrit. És una de les maneres més eficaces de promoure el teu contingut, però assegura’t de fer-ho als blogs adequats.
6.2.2 Màrqueting d’influenciadors
El màrqueting d’influenciadors implica connectar-se i demanar a les persones que influeixen al teu públic objectiu que t’ajudin a promoure el teu contingut. Aquests influenciadors tenen un públic més gran que tu i poden arribar a més persones.
6.2.3 Comentar a altres blogs
Comentar a altres blogs no deixa de ser una manera viable d’atreure l’atenció i crear reputació. Però assegurat de deixar un comentari útil que fomenti la conversa i aporti valor afegit. Quan comencis a comentar als blocs principals del teu nínxol, cridaràs l’atenció d’altres comentaristes i del propietari del blog. I també crearàs més relacions.
6.3 Màrqueting per correu electrònic
El màrqueting per correu electrònic segueix sent una de les formes més potents i rendibles de promocionar el teu web. El ROI (rendibilitat de la inversió, return on investment) mitjà de les campanyes de correu electrònic és de 44 $ per cada dòlar invertit (als Estats Units).
A continuació es detallen tres maneres d’utilitzar el màrqueting per correu electrònic:
6.3.1 Enviar un correu electrònic als teus subscriptors
Els teus subscriptors són els més interessats en el teu contingut. Ja han reconegut que els agrada el teu estil i que volen rebre’n més. Per tant, avisa’ls quan publiquis contingut nou i demana’ls que difonguin el difonguin per la xarxa.
6.3.2 Influenciadors de correu electrònic
Si heu mencionat un influenciador en una publicació al blog, no oblidis enviar-li per correu electrònic i informar-lo. Agraeix-li la seva experiència i, si els agrada, demana que comparteixin la publicació a la seva xarxa.
6.3.3 Utilitza una signatura de correu electrònic
Una manera senzilla de promocionar el teu contingut és incloure un enllaç a la publicació més recent del bloc a la teva signatura de correu electrònic. Prova WiseStamp per obtenir una signatura de correu electrònic professional amb enllaços als teus perfils socials i a la publicació més recent del blog.
6.4 Màrqueting per SMS
Encara que com a usuaris ens pugui semblar que l’SMS no s’utilitza, està més viu que mai. Sobretot, en el camp del màrqueting:
- Taxes d’obertura són al voltant del 98%.
- El 45% dels usuaris responen als missatges que les marques els hi envien.
- El 68% de la competència encara no utilitza aquest tipus de màrqueting.
- El 90% de les marques deixen missatges de veu als contestadors que el 29% de consumidors no escolten.
- El 85% dels consumidors prefereixen rebre SMS que trucades o correus electrònics.
Hi ha moltes empreses que es dediquen a l’enviament d’SMS massius, per exemple, Lleida.net. Un dels avantatges que té aquesta companyia sobre la seva competència és que et permet tenir números de resposta on els receptors de l’SMS et poden contactar.
6.5 – Màrqueting de xarxes socials
Compartir el teu contingut a les xarxes socials és encara avui una manera excel·lent d’obtenir més visibilitat i, en definitiva, augmentar el trànsit i les comparticions. Però has de tenir una estratègia de màrqueting a xarces socials:
- Centra’t amb les xarxes socials més rellevants per al teu blog.
- Comunica’t amb els usuaris d’aquestes plataformes, incloent-hi influenciadors i marques.
- Participa en grups per ampliar la teva influència.
Aquests són alguns dels millors llocs on compartir el teu contingut:
6.5.1 Xarxes socials populars
L’abast orgànic de les plataformes socials populars està disminuint. Tria, doncs, les xarxes que et funcionen millor i comparteix-hi el contingut de forma coherent.
6.5.2 Webs d’intercanvi recíproc
Llocs com Viral Content Bee et permeten obtenir “crèdits” per compartir contingut d’altres persones, que, a la vegada, et permet publicar el teu contingut i compartir-lo amb altres.
6.5.3 Webs populars de marcadors
Llocs com Reddit, Flipboard i Digg permeten publicar històries, imatges i vídeos. Els altres usuaris poden agafar aquestes adreces d’interès i afegir-les a la seva col·lecció o compartir-les amb altres usuaris. Aquest tipus de llocs solen tenir un sistema de votació perquè els membres puguin “promocionar” les seves publicacions preferides. Com més vots obtinguis, més exposició obtindrà el contingut.
6.5.4. Grups socials, comunitats i fòrums
Participa en comunitats en línia com Quora, on pots contribuir a debats i augmentar la teva reputació. Aquests llocs no serveixen per deixar-hi enllaços, però pots incloure un enllaç a la teva biografia.
6.6 – Publicitat pagada
La publicitat pagada és una alternativa vàlida als mètodes gratuïts enumerats anteriorment. Permeten arribar a un públic més ampli en un temps més ràpid si s’utilitzen les eines i les estratègies adequades.
A continuació es detallen tres formes de publicitat de pagament a tenir en compte:
6.6.1 Publicitat en xarxes socials
A mesura que el contingut orgànic de les xarxes socials disminueix, la despesa en publicitat de pagament augmenta, i es preveu que augmentarà fins a 35 milions de dòlars aquest 2020. Si vols anunciar el teu web a les xarxes socials, és fonamental triar la millor plataforma per al teu nínxol que permeti obtenir un benefici d’acord amb la inversió.
Cada xarxa social té diferents formats demogràfics i publicitaris:
- Anuncis de vídeo a Facebook
- Anuncis Carrusel a Instagram
- Pins promocionats a Pinterest
- Tuits promocionats a Twitter
- Contingut patrocinat a LinkedIn
Més enllà de les principals xarxes socials, també es poden tenir en cmopte alternatives com Quuu Promote o Reddit.
6.6.2 Publicitat nativa
La publicitat nativa és una altra forma de publicitat de pagament, popular entre les plataformes de descoberta de contingut com Taboola o Outbrain, que fan publicitat al final d’un article. S’han dissenyat per integrar-se al web on hi ha el contingut, i apareixen normalment com a “Us pot agradar”, “Recomanat per tu” o “Contingut promocionat”.
6.6.3 Publicitat de cerca
La publicitat de cerca (també coneguda com a publicitat PPC (pagament per clic)) es mostra a la part superior de les pàgines de resultats de cerca amb un distintiu on normalment hi diu “Anunci”.
Cada vegada que algú clica el teu anunci, pagues una petita quantitat. El cost pot variar en funció de la popularitat o de la demanda de la paraula clau que s’hi utilitza.
7. Mesura i seguiment del SEO
Com a conclusió de la Guia SEO per a principiants, unes breus indicacions sobre com mesurar i fer el seguiment del rendiment del SEO, tema que donaria per un article encara més llarg que aquest. Em basaré en dues eines gratuïtes, Google Search Console i Google Analytics, i alguna de pagament.
7.1: Google Search Console
Google Search Console és un bon lloc de partida i recentment s’ha redissenyat, millorant-ne la visualització dels informes.
A la secció “Rendiment” podeu obtenir un rendiment global per a un període determinat:
- Impressions: quantes vegades s’ha als resultats de cerca un enllaç cap al teu web.
- Clics: quantes vegades un usuari ha clicat un enllaç al teu web.
- CTR: el percentatge d’impressions que han acabat en un clic.
- Posició mitjana: la posició mitjana del web quan ha sortit als resultats de la cerca.
També es poden consultar resultats més detallats:
- Consultes: consultes de cerca que coincideixen amb les paraules clau.
- Pàgines: pàgines amb els millors resultats per clics i impressions.
- Països: la ubicació del trànsit.
- Dispositius: mostra la proporció de trànsit d’escriptori, tauleta i mòbil.
- Aspecte de cerca: mostra resultats de pàgines especials com AMP, Rich Snippets, etc.
Es poden filtrar, ordenar i descarregar (fitxer CSV) aquests resultats per a una anàlisi addicional.
7.2 – Google Analytics
Google Analytics és l’eina d’anàlisi web més popular. Està plena de dades i mètriques per ajudar-te a entendre el rendiment del teu lloc web.
Les tres mètriques principals de Google Analytics són l’adquisició, el comportament i la conversió.
Adquisició
Les mètriques d’adquisició són útils per veure quins canals, pàgines i paraules clau atreuen el nombre més gran de visitants. Algunes d’elles són:
- Sessions: quantes vegades els usuaris han estat actius al teu web (un mateix usuari pot visitar el teu web més d’una vegada)
- Noves sessions: el nombre d’usuaris nous en comparació amb els que tornen.
- Usuaris nous: el nombre d’usuaris que arriben al teu web per primera vegada.
Comportament
Les mètriques de comportament mostren com reaccionen els usuaris a diferents pàgines o paraules clau. Pots veure quines pàgines són més populars i quines necessiten millores.
- Percentatge de rebot: el percentatge d’usuaris que marxen del teu web havent visitat una sola pàgina.
- Pàgines/sessió: el nombre mitjà de pàgines que un usuari visita en cada sessió.
- Durada mitjana de la sessió: el temps mitjà que passen els usuaris al teu lloc web en cada visita.
Conversions
Si s’han creat objectius, les mètriques de conversió mostren quins i on es converteix millor. Es poden crear objectius a Google Analytics per fer el seguiment d’esdeveniments com, per exemple, la subscripció a newsletters, l’enviament de formularis de contacte o les descàrregues de contingut.
- Percentatge de conversions: el percentatge de conversions de cada objectiu.
- Assoliment d’objectius: el nombre total de conversions.
- Valor objectiu: el valor de cada conversió.
Ara mirem d’on provenen els visitants i quines paraules clau i pàgines els han atret.
7.2.1 – Fonts de trànsit
Es pot veure el d’on provés el trànsit des d’Adquisició > Tot el trànsit > Canals.
Els diferents canals que ens ofereix Analytics són:
- Recerca orgànica: trànsit de motors de cerca; per exemple: Google i Bing.
- Directe: trànsit sense una font de derivació traçable; per exemple: els usuaris que escriuen l’URL a la seva barra d’adreces o que utilitzin una adreça d’interès del navegador.
- Social: trànsit d’una xarxa social; per exemple: Facebook, Twitter, etc.
- Referència: trànsit des d’un altre lloc web; per exemple: usuaris que cliquen un enllaç d’una publicació convidada.
- Un altre: trànsit d’altres fonts on el paràmetre UTM_Medium és incorrecte.
- Cerca pagada: trànsit d’un anunci de cerca de pagament; per exemple: anuncis de Google.
- Correu electrònic: trànsit de les campanyes de màrqueting per correu electrònic; per exemple: fent clic a un enllaç del butlletí.
7.2.2 – Seguiment UTM
Per ajudar a millorar la precisió de les fonts de trànsit, es poden afegir paràmetres de seguiment a tots els enllaços que es poden controlar.
Els valors UTM mostren:
- Source (font): d’on prové el trànsit; per exemple: Butlletí, Facebook, Twitter, etc.
- Medium (mitjà): com arriba el trànsit al lloc web; per exemple: correu electrònic, mitjans socials, etc.
- Campaign (campanya): per què arriba el trànsit al vostre lloc web; per exemple: la data de la campanya, l’esdeveniment especial, el llançament del producte, etc.
Els valors UTM són les cadenes de text que comencen amb un “?” després de l’adreça URL principal. Per exemple, un URL etiquetat per UTM pot semblar així:
https://tot-seo.cat/seo-basic/guia-seo-per-a-principiants?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=20-06-2020
Qualsevol persona que faci clic a l’enllaç de l’exemple anterior envia informació addicional a Google Analytics, de manera que sap que va visitar aquest article clicant a la newsletter del 20 de juny de 2020.
Hi ha dos llocs on es pot trobar la informació UTM dins de Google Analytics:
- Adquisició > Tot el trànsit > Font / mitjà
- Adquisició> Campanyes> Totes les campanyes:
7.2.3 Seguiment de les paraules clau
També es pot fer un seguiment del rendiment de les paraules clau orgàniques (no pagades) i, si s’utilitzen, de les paraules clau de pagament.
Adquisició> Campanyes> Paraules clau orgàniques.
La dimensió principal predeterminada és Paraula clau, però també es pot filtrar per Pàgina de destinació per veure quines pàgines funcionen millor i atraure més trànsit.
7.3 – Seguiment del posicionament
Quan s’han investigat les paraules clau i s’han incorporat al contingut, es vol veure el seu rendiment. I la millor manera de fer-ho és amb una eina dedicada de seguiment del posicionament.
Aquestes eines permeten fer un seguiment diari o setmanal dels canvis de posició, comparar-lo amb el de la competència, i supervisar les diferències en països o regions.
Eines per a seguir el posicionament recomanades:
- SE Rànking: veure l’anàlisi a tot-seo.cat
- Mangools: també l’hem analitzat.
Conclusió
Ha quedat una guia llarga però espero que hagi quedat clar que el SEO no és cap misteri.
Així que pren-te el temps que necessitis i interioritzat tot el que s’ha explicat en aquesta publicació. Un cop fet això, haurà arribat l’hora d’implementar el que has après.
Imatge creada per Freepik i descarregada des de Freepik
1 comentari a “Què és el SEO? Guia SEO per a principiants (i 2)”